لایوکار

  • ۰
  • ۰

معرفی اجمالی

مقاله حاضر را از سایت لایو کار مطاله می کنید. شرکت ایران خودرو در سال 1393 دنا معمولی را معرفی کرد که در واقع فیس لیفتی از خودرو سمند بود که از آن به عنوان  نسخه ارتقا یافته سمند نیز یاد می کنند. خودرو دنا که به خودرو لوکس ملی معروف است به واسطه امکانات، تجهیزات و تبلیغات خوب ایران خودرو توانست در بازار داخلی به فروش نسبتاً خوبی دست پیدا کند. ایران خودرو با اعمال تغییراتی روی خودرو دنا و اضافه کردن برخی امکانات دیگر در سال 1396 محصولی به نام دنا پلاس را تولید کرد که تنها در برخی از قسمت های ظاهری و تجهیزات مانند: چراغ های جلو و عقب، سانروف، ایربگ های جانبی، آنتن کوسه ای با نسخه قبلی دنا تفاوت داشت. در ادامه به نقد و بررسی خودرو دنا پلاسخواهیم پرداخت.

نقد و بررسی خودرو دنا پلاس

خودرو دنا پلاس از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت خیلی زیادی با نسخه قبلی خود نداشته و تنها تغییرات محسوسی در جزئیات چراغ های جلو و عقب، گلگیرهای عقب و خطوط جانبی آن به چشم می خورد که آن را تبدیل به چهره ای لوکس و زیبا کرده است.

از لحاظ طراحی داخلی تفاوت زیادی بین خودرو دنا پلاس با نسخه قدیمی آن وجود ندارد و از همان تجهیزات و قطعاتی که در نسخه دنا معمولی به کار رفته، در دنا پلاس نیز استفاده شده است. تنها تفاوت کابین داخلی این دو خودرو وجود سانروف برقی در دنا پلاس است که دکمه های تنظیم آن نیز بر روی سقف کابین قرار دارد. علاوه بر این، کابین این خودرو مانند سایر خودروهای داخلی از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است. در بخش مرکزی داشبورد به علت استفاده از پلاستیک طرح چوب، تنوع خاصی به نمای داخل دنا پلاس داده است ولی به علت افزایش حجم داشبورد فضای داخلی کمی فشرده به نظر می رسد. از این رو، فضای پا برای سرنشینان عقب کمی محدود به نظر می رسد و صندلی ها نیز به علت کم عرض بودن برای مسافت های طولانی احساس خوبی به سرنشینان خود نمی دهد. بنا به گزارش های سازمان استاندارد کیفی خودرو دنا پلاس از 5 ستاره کیفی توانسته است 3 ستاره کیفی دریافت نماید و دو ستاره کیفی نیز به دنا معمولی تعلق گرفته است.

از برخی از امکانات و تجهیزات دنا پلاس می توان به سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه های سولار (ضد اشعه مضرUV)، سان روف، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید (Shark fin)  به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل، تغییر استایل جانبی خودرو (درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه‏ های جانبی)، دسترسی به صندوق عقب از داخل، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، قطعات دکوراتیو طرح چوب، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، کارت طلایی چهار ستاره و... اشاره کرد.

خودرو دنا پلاس مانند دنا معمولی مجهز به پیشرانه ای به نام ef7 است که محصول مشترک دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است و از تکنولوژی ساخت و کیفیت بالایی برخوردار است و دارای پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1646 سی سی است که می تواند 115 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه ایجاد نماید. نیروی تولید شده توسط پیشرانه دنا پلاس از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چراغ های جلو منتقل می گردد.

قیمت خودرو دنا پلاس

قیمت دنا پلاس در روزهای نخست عرضه در داخل کشور قیمتی حدود 48 تا 49 میلیون تومان و در حال حاضر قیمت آن در تاریخ 2 شهریور 98 در بازار به مبلغ 128 میلیون تومان معامله می شود.

مزایا و معایب خودرو دنا پلاس

مزایا

  • طراحی ظاهر نسبتا خوب
  • هندلینگ خوب
  • ترمزهای قابل اعتماد
  • پوشش گارانتی و نمایندگی در کل کشور
  • دردسترس بودن قطعات

معایب

  • عدم شتاب بالا
  • کیفیت مونتاژ پایین
  • فضای کم کابین
  • پیشرانه ضعیف
  • نفوذ صدا به داخل کابین
  • پلاستیکی بودن متریال داخل کابین
  • وجود مشکل در عملکرد برخی آپشن ها
  • قیمت نسبتا بالا در برابر کیفیت

ارزش خرید خودرو دنا پلاس

خودرو دنا پلاس با توجه به آپشن ها و تجهیزات ایمنی می تواند گزینه خوبی به عنوان یک سدان شهری برای خانواده ها باشد. اما در این رنج قیمت می توان به سراغ خودرو ال 90 و سورن توربو که به پیشرانه قدرتمندتری مجهز است، رفت. درصورتی که معایب نام برده از خودرو دنا پلاس رفع و قیمت آن کاهش پیدا کند می تواند به فروش بسیار خوبی برسد. سایر رقبای دنا پلاس در این رنج قیمت خودرو های پژو 207، برلیانس H330 و ساندرو دنده ای را می توان نام برد.

جمع بندی خودرو دنا پلاس

خودرو دنا پلاس محصول شرکت ایران خودرو و نسخه دوم دنا به حساب می آید که در سال 1396 یعنی سه سال بعد از ارائه نسخه اول دنا به بازار عرضه شد. این خودرو با کمی تغییراتی در طراحی و آپشن ها نسبت به دنا معمولی به عنوان محصول جدید ایران خودرو معرفی و به عنوان دومین خودرو ملی کشور محسوب می شود که دارای طراحی لوکس و چشم نوازی است. خودرو دنا پلاس با توجه به آپشن ها و تجهیزات ایمنی می تواند گزینه خوبی به عنوان یک سدان شهری برای خانواده ها محسوب شود.

 

  • ۹۸/۰۶/۱۴
  • لایو کار

خودرو

ماشین